Journal of Pharmacy & Pharmacognosy Research: The Blog

For specialists working in the pharmaceutical and herbal fields

Multinomial Logistic Regression model to measure the customer preferences respect to the pharmaceutical sector: case Ambato, Ecuador


Article published in Journal of Pharmacy & Pharmacognosy Research 6(4): 318-325, 2018. (PDF)

Edison R. Valencia1*, Álvaro J. Bonifaz2

1Facultad de Contabilidad y Auditoría, Universidad Técnica de Ambato. Av. Los Chasquis S/N y Río Payamino. CP 180103. Ambato, Ecuador.
2Laboratorios LIFE. Juan Galarza Oe2-22 y Avenida de la Prensa. CP 170510. Quito, Ecuador.

*E-mail: edisonrvalencia@uta.edu.ec

Abstract

Context: The investigation includes the Ecuadorian pharmaceutical market from the business competitive point of view, focusing on the service offered by the Farmacias Cruz Azul and Farmacias Económicas franchises.

Aims: To determine the main variables that influence the consumer’s choice, in the pharmaceutical sector, and generate a predictive model of competitive analysis.

Methods: Through the Multinomial Logistic Regression Model was obtained the significant variables that helped to predict the customer’s pharmacy choice. The study was conducted in the zone number 3, center of the country, whose sample was calculated based on the infinite population formula. A total of 393 clients were surveyed in the main public and private health centers.

Results: After establishing the dependent variable “Choice of Pharmacy”; Of the eight variables under study, the relevant independent variables were: Reason for choice, Fidelity and Low prices with a level of significance of 0.003, 0.001 and 0.000, respectively. Final variables and introduced to the regression model; which resulted, a probability of 16.82% that customers go to Farmacias Cruz Azul, 77.12% to choose Farmacias Económicas, and only 0.63% to go to another pharmacy, including independent.

Conclusions: The Multinomial Logistic Regression Model was useful to predict the probability of choice of pharmacy, which a client has according to variables that represent service; allowing also to perform key simulations for the continuous improvement of the sector, planning and competitive analysis.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Información

Esta entrada fue publicada el 23 de julio de 2018 por en Pharmaceutical Science, Pharmacy, Pharmacy Practice, Salud.

SCImago Journal & Country Rank

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Únete a otros 2.363 seguidores

Flag Counter

JPPRes Sponsored Event (FAPRONATURA 2015)

Cuarto Congreso Internacional sobre Farmacología de Productos Naturales (Fapronatura 2015), 20 - 25 de Septiembre de 2015 en Topes de Collantes, Trinidad, Cuba.

Cuarto Congreso Internacional sobre Farmacología de Productos Naturales (Fapronatura 2015), 20 - 25 de Septiembre de 2015 en Topes de Collantes, Trinidad, Cuba.

Sígueme en Twitter

XML JATS en Redalyc

Un modelo, miles de editores, múltiples plataformas.

BUENAS PRACTICAS FARMACEUTICAS

Buenas Prácticas Farmacéuticas Mercosur

Nutrición Vitoria

Educa tu alimentación

Desayuno con fotones

Un blog de física médica para todos los públicos

AFALU

Asociación de Familiares de Enfermos de Alzheimer y otras Demencias Neurodegenerativas de Lugo

Blog Hedonista

El placer no es bueno, ni malo, simplemente existe. Gastronomía, vinos, ocio, cultura, life style, tendencias todo es hedonismo.

Perlita1's Blog

Just another WordPress.com site

BIRRApertorio del Xino

Un patio para dar a conocer infinidad de cervezas y difundir la auténtica cultura cervecera.

Francisco Goncalves - Photographer

La fotografía es la mejor compañía de las historias

Mola Saber

El blog de Carlos Pazos. Grafismos, viñetas de humor sobre ciencia, tecnología y todo lo que mola saber.

Mantenlo Simple

Minimalismo, simplicidad, sencillez e ideas para rumiar

CIÉNCIATE

Nunca antes la ciencia fue tan fácil

Al ritmo político

En sintonía con la realidad

La Ciencia es fácil.

La actualidad científica a tu alcance.

For specialists working in the pharmaceutical and herbal fields

PHARMACOSERÍAS Marketing Farmacéutico/Pharmaceutical Marketing

For specialists working in the pharmaceutical and herbal fields

A %d blogueros les gusta esto: